تماشای نمایش در دمای 36 درجهای سالن تئاتر شهر تبریز!
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۹۶۵۱۲
نمایش "آپاردی سللر سارانی" به کارگردانی امیر حجازی عصر دیروز در حالی به روی صحنه رفت که دمای سالن نمایش تئاتر شهر تبریز 36 درجه بود.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجانشرقی، تبریز که همواره از آن به عنوان "شهر اولینها" یاد شده است به عنوان مهد فرهنگ و تمدن نیز شناخته میشود و اولین سالن نمایش یا تئاتر شهر کشور نیز در تبریز افتتاح شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبق مستندات تاریخچه تئاتر در تبریز به دههی 1800 میلادی بازمیگردد که این هنر جدید در آن زمان توسط ارامنه به تبریز آورده شد و بعدها نیز با افتتاح تئاتر شهر تبریز در میدان دانشسرا دامنهی فعالیت ها در عرصهی تئاتر وسیعتر شده است.
روشنفکران، فرهنگیان و قشر تحصیلکرده نیز از این هنر جدید استقبال کرده و تئاتر را معجزهای در عصر خود به شمار میآورند. زنده بودن اجرا و قابل ملموس بودن صحنهی نمایش، رک گویی مشکلات جامعه و صراحت تئاتر نیز از دیگر دلایل مورد استقبال قرار گرفتن تئاتر بود. اما بعدها با تغییر سبک نمایشنامه نویسی و ورود برخی عناصر پست مدرنیسم در تئاتر رغبت مردم به تماشای نمایش کم شد.
وضع فیزیکی و امکانات سخت افزاری سالن تئاتر نیز از جمله عناصر تاثیرگذاری است که میتواند در جذب مخاطب نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و وضعیت تئاتر شهر تبریز و آمار پایین مخاطبان، خود گویای این اهم میباشد. اکنون پس از گذشت سالها گرد پیری بر پیکرهی این سالن نشسته و نبود امکانات سخت افزاری و سایر مشکلات شاید یکی از دلایل اصلی بیرغبتی مردم و عدم استقبال آنان از نمایشات به اجرا درآمده در تئاتر شهر تبریز باشند.
گرمای تحمل ناپذیر تابستانی و سرمای زمستانی را میتوانید در این سالن و به معنای تمام واقعی تجربه کنید. تماشای نمایش در این سالن در زمستان بدون پتو و در تابستان بدون کولر و وسیلهی سرمایشی غیرممکن است و این بیشترین مطالبهی مردم را شامل میشود تا مسئولان همت بیشتری برای حل مشکلات تئاتر شهر تبریز به خرج دهند.
پیکرهی سست و بیجان سالن تئاتر شهر تبریز با گذر یک کامیون و اتوبوس لرزه بر جان تماشاچیان انداخته و آنان را از تماشای تئاتر دیگری منصرف میکند و این در حالی است که در آستانهی ورود به بزرگترین رویداد فرهنگی تبریز قرار داریم و چنین سالن نمایشی شایستهی شهر اولینها به عنوان خواستگاه تئاتر ایران و میزبانی از مهمانان خارجی نیست.
گفتنی است، در خصوص مشکلات تئاتر شهر تبریز بسیار گفته و شنیدهایم. اما این مشکلات که تنها با اندکی همت از سوی مسئولان مربوطه قابل حل است، همکاری جمعی از جمله نمایندگان مجلس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری و استانداری را میطلبد.
یادداشت از: نسرین سوار، خبرنگار ایسنا در آذربایجانشرقی
انتهای پیام
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۹۶۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
علیمحمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علیمحمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجراهای عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.
وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکههای پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانسهای این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمانها آن استقبالی را که انتظار میرفت، نداشت.
وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونهای که حتی مردم برای این اجرا صف میکشیدند.
به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنرهای نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است
به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشتهایم.
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایشهای خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایشهای خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجراهای عموم بردهایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.
وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستانهای واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دورههای تاریخ رضوی برگرفته شدهاند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.